• MegaMisja

    • Fundacja Orange zakwalifikowała naszą szkołę do programu MegaMisja.

      To program nowoczesnej edukacji, który pomoże dzieciom odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. Środowisko cyfrowe jest ważną częścią życia młodych ludzi, warto jest więc wspierać dzieci w taki sposób aby czerpały z cyfrowego świata to, co dobre i wartościowe oraz potrafiły sprostać wyzwaniom i poradzić sobie z ewentualnymi trudnościami .

      Program zachęca dzieci do poznawania zasad bezpiecznego internetu oraz przygotowuje je do korzystania z komputera i wykorzystania nowych mediów w sposób pożyteczny.

      MegaMisja trafia w potrzeby dzieci, ponieważ oparta jest na mechanizmie gry edukacyjnej, pracy w grupie, twórczej dyskusji w trakcie zajęć, która przyśpiesza nabywanie kompetencji społecznych i cyfrowych. Uczniowie pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty czyli: jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, unikać niebezpieczeństw w sieci, przestrzegać praw autorskich, znaleźć wiarygodne informacje.

      Zajęcia są nastawione na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych czyli umiejętności współpracy, komunikacji, rozumienia emocji swoich i innych, krytycznego myślenia i kulturalnej dyskusji oraz kształtują postawy dbania o higienę cyfrową i umiar w korzystaniu z technologii, przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ochrony przed szkodliwymi zjawiskami czyli uzależnieniem od ekranów oraz cyberprzemocą.

       

      LIDER PROJEKTU W SZKOLE- Anna Matyga

      ZAJĘCIA NR 1

      Wesoła drużyna rozpoczęła swoją przygodę z programem MegaMisja. Wszyscy zgodnie współpracowali, z zainteresowaniem słuchali, co o sobie opowiadają inni, zastanawiali się, jak wykorzystać super moce. Dzieci chętnie podejmowały wyznaczone zadania. Zajęcia bardzo się wszystkim podobały.

      ZAJĘCIA NR 2

      Wesoła drużyna z ogromnym zapałem przystąpiła do działania. Chętnie podejmowali kolejne wyzwania. Poznaliśmy różne źródła informacji, wiemy jak z nich korzystać. Szczególną uwagę zwróciliśmy na krytyczną weryfikację zdobywanych danych. Zajęcia bardzo wszystkim się podobały. Motywującym elementem są animacje, które napędzają uczniów do aktywności.

      ZAJĘCIA NR 3

      Dziś pomagaliśmy bliźniakom zdecydować się, gdzie mogliby pojechać. Wszystkie dzieci bardzo się zaangażowały. Szukaliśmy informacji w książkach, przewodnikach, Internecie, folderach i plakatach. Zdecydowana większość Wesołej Drużyny wybrała Sycylię, dwoje chłopców Islandię. Zajęcia były dla dzieci bardzo ciekawe, a animacje motywowały je do działania.

      ZAJĘCIA NR 4

       
      Wesoła drużyna pomagała Julce i Kubie w weryfikowaniu informacji. Dzieci wypowiadały się, dlaczego uważają, że podane informacje są prawdziwe lub fałszywe. Zrozumiały, że autorem każdego przekazu jest człowiek oraz, że należy zawsze sprawdzić daną informację w innym źródle. W zabawie "Głuchy telefon" sami stali się autorem przekazanej informacji i uświadomili sobie, że mimo ich starań nie była ona prawdziwa. Dzieci były bardzo aktywne i z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach.

      ZAJĘCIA NR 5

      Zrealizowaliśmy kolejną misję. Na zajęciach poruszone zostały bardzo ważna kwestie - co i komu możemy o sobie powiedzieć, jakich informacji udzielić. Dzieci dowiedziały się, czym są awatary i tworzyły swoje własne. Wymyślały swoje  pseudonimy mając świadomość, jak ważne jest zachowywanie anonimowości w Internecie. To była kolejna okazja do integracji grupy i ważna nauka płynąca z lekcji na temat rozsądnego prezentowania swoich danych i innych ciekawostek z życia.  Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podjęli wyzwania i bardzo dobrze się bawili.

      ZAJĘCIA NR 6

      Na dzisiejszych zajęciach uczniowie rozmawiali o  świecie fikcji i świecie realnym, opisywali supermoce znanych im bohaterów. O wiele łatwiejsze okazało się wskazanie i określenie cech  bohaterów fikcyjnych. Doszliśmy do wniosku, że dzieje się tak, ponieważ są one nam opisane w książkach, widzimy je w filmach lub kupujemy dodatkowe umiejętności w gierkach. W świecie realnym sami musimy zastanowić się nad tym, kto jaką moc posiada. Gdy już to zrozumieliśmy bez problemu określaliśmy swoje supermoce. Wesoła drużyna dowiedziała się, że moce  fikcyjne zawsze  pozostaną w świecie fikcji i wyobraźni, ponieważ  tam jest ich miejsce, ale zawsze możemy wzorować się na bohaterach w świecie realnym. Będziemy baczniej przyglądać się naszemu otoczeniu i wypatrywać superbohaterów, którzy będą dla nas wzorem do naśladowania. Dzieci opowiadając o swoich mocnych stronach uwierzyły, że każdy  może być superbohaterem i posiadać supermoc.

      ZAJĘCIA NR 7

      Kolejne wspaniałe zajęcia, które wzbudziły dużo emocji i rozwijały tolerancję. Uczniowie w  skupieniu słuchali fragmentu książki, wielu postanowiło przeczytać ją w całości. Chętnie opisywali swoje odczucia. Dobrym wstępem w zrozumieniu czym są fakty, a czym opinie były wypowiedzi w kręgu. Dzieci bardzo zaangażowały się w zabawę poszukiwania ukrytych skarbów Tomka. Połączyliśmy ją z kalamburami – po odnalezieniu ukrytego skarbu uczeń opisywał go, a kto odgadł był następnym poszukującym. Zadanie w przydzielaniu wypowiedzi do odpowiednich kategorii wykonali perfekcyjnie. Dzisiejsze zadania rozwijały umiejętność analizy otrzymywanych informacji oraz wypowiedzi o własnych spostrzeżeniach i odczuciach. Dzieci zrozumiały, że każdy ma prawo do własnego zdania.

       

      ZAJĘCIA NR 8

      Wesoła drużyna zajęła się tematyką zdrowej żywności. Zajęcia rozpoczęły się od degustacji owoców, wyszukiwania informacji o zawartości witamin oraz jaki wpływ na nasz organizm ma ich spożywanie. Dzieci określały smaki i wyrażały swoją opinię. Przekonały się, że nie wszystkim smakuje to samo. Następnie wspólnie stworzyli piramidę żywienia i w grupach wykonywali plakaty informacyjne. Ostatnim elementem zajęć było wykonanie prezentacji na komputerze. Tutaj uczniowie pracowali indywidualnie. Podsumowując zajęcia uczniowie stwierdzili, że o wiele łatwiej pracuje się na komputerze. Zdecydowanie wybrali nowoczesne metody zdobywania i przetwarzania informacji.

       

      ZAJĘCIA NR 9

      Wstępem do zajęć była edukacja polonistyczna, a konkretnie opowiadanie „Smutny Figiel”. Dzieci miały narysować głównego bohatera gdy był smutny i wesoły. Doszliśmy do wniosku, że za pomocą rysunku możemy przedstawić odczuwane emocje. Następnie nauczyciel czytał opis sytuacji, a dzieci pokazywały jakie emocje im towarzyszą. Pracując w grupach bez problemów rozszyfrowały też co czuł nadawca sms-ów i kreatywnie przedstawiały za pomocą rysunków treść otrzymanych  wiadomości. W grupach przedstawiały też wylosowany opis wydarzenia, ważne było aby posługiwać się tylko gestami i mimiką twarzy. Ostatnim elementem zajęć była praca indywidualna, która polegała na przekazaniu wiadomości za pomocą emotikonek. Autor wiadomości przyczepiał ją do tablicy a pozostałe dzieci odgadywały jej treść. Dzieci uświadomiły sobie, że za pomocą gestów możemy przekazać co czujemy a właściwe odczytanie tych znaków pozwoli nam zrozumieć innego człowieka. Ważne było też aby właściwie dobierać emotikony, obrazki czy gesty, ponieważ musimy pamiętać, że nie wolno nikogo obrażać lub krzywdzić. Wesoła Drużyna pracowała z dużym zaangażowaniem. Była to pouczająca lekcja połączona ze wspaniałą zabawą.

      ZAJĘCIA NR 10

      Kolejna przygoda bliźniaków okazała się ciekawym doświadczeniem i nauką na przyszłość. Uczniowie złamali szyfr i wspólnie określiliśmy, co to są nasze prawa. Zapoznaliśmy się również z Konwencją Praw Dziecka, rozmawialiśmy o prawach i obowiązkach w szkole oraz w domu. Wyjaśniliśmy sobie pojęcia 'haker' i 'cyberprzestępcy'. Poznaliśmy, jakie są rodzaje przestępstw w cyfrowym świecie. Dzieci z dużym zaangażowaniem opracowały sposoby, jak można bronić swoich praw w sieci i jak postępować, aby nasze prawa były egzekwowane. Podkreślaliśmy cały czas, że prawa mają wszyscy użytkownicy, a niektóre prawa są również naszymi obowiązkami. Uczniowie rozwijali zdania oraz formułowali prośby aby ich prawa były przestrzegane.

      ZAJĘCIA NR 11

      Nasze kolejne zajęcia wzbudziły wiele emocji i pozytywnych wrażeń. Rozpoczęliśmy od przedstawienia  prac, autorzy opowiadali o swoich inspiracjach. Większość dzieci nie zdawała sobie sprawy z tego, jak łatwo można naruszyć prawa autorskie. W trakcie naszych zajęć wyjaśniliśmy co to jest plagiat, jak bronić swoich praw autorskich i jakie skutki może mieć wykorzystywanie tekstów, utworów muzycznych czy fotografii bez zgody ich autora. Teraz dzieci już wiedzą, że nie można publikować prac, które nie są nasze i że podpisać się pod dziełem może tylko jego autor.

      • Szczegóły programu dostęne pod linkiem: MegaMisja